Oppdatering av vaksiner for voksne i Nesodden kommune

Vaksinene du fikk som barn gir ikke nødvendigvis beskyttelse hele livet. Både kommuneoverlege Liv Hagen og Folkehelseinstituttet anbefaler voksne å ta oppfriskningsdoser av vaksinene mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio omtrent hvert tiende år.

De anbefalte vaksinene kan gis samlet i én sprøyte, og anbefalingen gjelder alle voksne, ikke bare de som planlegger utenlandsreiser. Fra 1. mai 2024 tilbyr Nesodden kommune gratis booster-vaksine for gravide. Gravide kan kontakte helsestasjonen i sitt lokalområde for å bli vaksinert. Det er viktig å merke seg at helsestasjonene kun tilbyr vaksiner til barn og gravide. Øvrige voksne må henvende seg til fastlege, vaksinasjonskontor, eller bedriftshelsetjenesten.

Dugnad for flokkimmunitet

Regelmessig påfyll av vaksiner sikrer individuell beskyttelse og opprettholder en høy beskyttelsesgrad i befolkningen. Dette bidrar til det vi kaller flokkimmunitet, som også beskytter de som av ulike grunner ikke kan vaksineres. Uten tilstrekkelig vaksinasjonsdekning kan sykdommer som kikhoste, polio og difteri, som vi i dag har under kontroll i Norge, komme tilbake.