Markering av frigjørings- og veterandagen 8. mai

8. mai markeres frigjørings- og veterandagen over hele landet. På denne dagen markerer vi at Norge ble frigjort 8. mai 1945, etter fem år med okkupasjon under andre verdenskrig, og vi hedrer alle veteraner som har bidratt til frihet, selvstendighet, og fred gjennom sin tjeneste for Norge.

Velkommen til markering av frigjørings- og veterandagen!

Slik blir markeringen på Nesodden

Markering på Flaskebekk

kl. 17.00 Kransnedleggelse og tale på Flaskebekk (Cornkrake minnesmerket)
kl. 17.15 Nesodden skolekorps spiller marsjer

Markeringen på Varden Leir

Tid: 8. mai kl. 17.30
Sted: Varden Leir

Program:

• Ordfører Cathrine Kjenner Forsland taler
  • Nesodden Skolekorps, Nesodden og Frogn Kammerkor fremfører kjente verk og ungdommer fra Steinerskolen fremfører "Du må ikke sove".
  • Det blir historiske tilbakeblikk fra andre verdenskrig, kafé og en utstilling i HV huset.

Arrangementet er et samarbeid mellom Nesodden befalsforening - BF77- Befalsforeningen af '77, Nesodden teaterfabrikk og Minnesmerkekomiteen Nesodden. Det er ingen parkeringsmulighet på området, det henvises til innfartsparkering ved Håkonskastet.

Nesoddens veteraner hedres på Oscarsborg

Nesodden kommune markerer i tillegg dagen med et felles arrangement for Nesoddens veteraner med familie. Dette er et arrangement sammen med andre Follo-kommuner. Hensikten med dagen er å hedre norske kvinner og menn som har tjenestegjort i militære og sivile internasjonale operasjoner og arrangeres på Oscarsborg festning.

Friskus - Veterandagen 8. mai 2024 - Arrangement

Hva er en veteran?

I 2023 endret Forsvaret vår definisjon på begrepet «veteran». Forsvaret ønsker at alle som har tjenestegjort for nasjonen, skal anerkjennes for sin tjeneste og kan kalle seg veteraner. Forsvaret anser derfor alt personell som har tjenestegjort i Forsvaret, som veteraner.