Hva er seksjonering?
Seksjonering vil si å dele opp bebygd eiendom i flere eierandeler. Hovedformålet er å gjøre hver seksjon til et selvstendig panteobjekt. Et eksempel er et boligsameie, der man seksjonerer hver leilighet i en boligblokk. Alle i sameiet er deleiere av grunnen, men vil ha eksklusiv bruksrett/pant på sin eierseksjon/leilighet.
Seksjonering egner seg for oppdeling av eiendommer som ikke kan få eget bruksnummer. Både bolig- , fritids- og næringseiendommer kan seksjoneres.
Hver bruksenhet vil bli tegnet opp og gitt sitt eget seksjonsnummer. Alle seksjoner kan bestå av en hoveddel, for eksempel en leilighet, og en eller flere tilleggsdeler/tilleggsarealer. Vanlige tilleggsdeler kan være boder, parkeringsplass og/eller garasje. Man kan ha tilleggsarealer både innedørs og utendørs. Ved seksjonering av tilleggsdel utedørs må arealet måles opp av kommunen.
Slik søker du
Du kan søke om seksjonering selv, og du trenger ikke fagkunnskap for å søke. Det er kommunen som behandler søknader om seksjonering.
Å fylle ut søknad om seksjonering kan være en komplisert opppgave. For å sikre at søknaden skal være komplett er det lurt å sjekke at du har gjort dette før du sender inn søknaden:
- Dersom det finnes "tinglyst urådighetserklæring" på eiendommen må rettighetshaver også samtykke til seksjonering/tinglysing
- Punkt 3: Personnummer må fylles ut med 11 siffer
- Punkt 4: Husk signatur og riktig sameiebrøk
- Punkt 5: Dette punktet skal kun fylles ut ved fordeling av opprinnelige sameieandeler
- Punkt 6: Husk å fylle ut alle felter
- Punkt 10: Husk å få med originale signaturer fra alle hjemmelshavere
- Lag en tydelig situasjonsplan og plantegning der det kommer klart frem hva som skal inngå i den enkelte seksjon
- Få med riktige tilleggsdeler til riktig seksjon
- Alle arealer som andre seksjonseiere trenger tilgang til, må seksjoneres til fellesareal
- Husk å legge ved vedtekter i tillegg til andre vedlegg
- Husk at signaturer må være originale da dokumentet skal tinglyses
Vedlegg som skal følge med søknadsskjema:
Søknadsskjema med vedlegg må leveres per post eller ved oppmøte. Du kan ikke levere digitalt, fordi vi må ha originale signaturer. Søknad og vedlegg sendes til: Nesodden kommune, postboks 123, 1451 Nesoddtangen.
Behandlingstid
Behandlingstiden for seksjonering er 12 uker fra vi har mottatt komplett søknad. Hvis det skal registreres tilleggsareal utendørs, vil behandlingstiden være 16 uker i tillegg til de opprinnelige 12 ukene.
Hva koster det?
Ved søknad om å seksjonere en eiendom må du betale gebyr, dette beregnes etter eierseksjonsloven. Du må betale like mye i gebyr for saksbehandling av søknaden uavhengig om du får tillatelse til å seksjonere eller om du får avslag.
I tillegg må du som søker dekke nødvendige tinglysingsgebyr og eventuell dokumentavgift. Hvis noen av seksjonene skal ha uteareal (tilleggsareal i grunn), kommer det også et gebyr for oppmåling.
Priser for alle plan- og byggetjenester finner du under gebyrsatser i Framsikt.
Du finner priser for seksjonering under Plan, bygg og geodata, kapittel 4 - Eierseksjonering.
Kontaktinformasjon
Avdeling for geodata har telefontid alle hverdager mellom 12.00 og 14.00
Telefon: 40 03 53 20
E-post: post@nesodden.kommune.no