eDialog – trygg digital forsendelse til kommunen

Ved å bruke eDialog kan innbyggerne trygt sende digitale søknader og andre henvendelser til kommunen. Man kan også besvare henvendelser fra kommunen ved å klikke på lenken i brevet fra kommunen.

eDialog er sikrere enn e-post og brevpost, og derfor den foretrukne måte å sende post til og fra kommunen. For å bruke eDialog må man logge på via ID-porten, noe som ivaretar behovet for sikker identifikasjon.

Fulltekstpublisering

Kommunen bruker såkalt fulltekstpublisering av inngående og utgående post. Det vil si at all kommunikasjon som ikke er taushetsbelagt eller inneholder sensitive opplysninger, blir publisert i sin helhet. Hensikten med dette er å sørge for en åpen og offentlig tilgjengelig kommunal forvaltning.

Gå til eDialog

Slik fyller du ut skjemaet:

  • Velg om du er privatperson (fødselsnummer) eller om du representerer en virksomhet (organisasjonsnummer).
  • Obligatoriske felt er merket med * (rød stjerne).
  • Tittel: Kort beskrivelse av din henvendelse til kommunen.
  • Påfør gjerne saksnummer hvis dette er kjent.
  • Kommentar: Gi eventuelt en utfyllende beskrivelse av forsendelsen din.
  • Husk å laste opp relevante vedlegg.
  • Klikk på "Send sikkert til Nesodden kommune". Forsendelsen blir kryptert og sendes direkte til vårt sak/arkivsystem.
  • Du mottar kvittering med referansenummer pr. e-post.

 

Her er et eksempel på hvordan det vil se ut i din digitale postkasse når du mottar brev fra kommunen: 

  • Du leser pdf-dokumentet ved å klikke på tittelen
  • Deretter klikker du på lenken “Svar på denne forsendelsen” (markert med gult). Her kan du både legge inn tekst og laste opp dokumenter:   

 

 

  • Når du har sendt inn ditt svar vil du motta en kvittering

 

Vi oppfordrer både privatpersoner og bedrifter til å benytte seg av eDialog