Ordningen med ledsagerbevis omfatter deg med nedsatt funksjonsevne som har et bistandsbehov med minst 2-3 års varighet. Ordningen vedtas og administreres av din bostedskommune, men er gyldig for hele landet på de stedene ordningen aksepteres.
Ledsagerbeviset skal gi din ledsager fri adgang til offentlige kultur- og fritidsarrangementer samt offentlige transportmidler som du ellers ikke ville kunne delta i, eller nyttiggjøre deg, uten bistand.
Ledsagerbeviset utstedes gratis av din bostedskommune.
Undersøk på forhånd, eller se etter symbol, for steder som aksepterer beviset
Ledsagerbeviset gjelder for adgang til aktiviteter, bygninger, transportmidler m.v. som aksepterer ordningen. Offentlig fastsatt symbol skal være synlig der de aksepterer ordningen. Det forekommer stadig endringer i forhold til steder som aksepterer ledsagerbevis. Derfor oppfordres du å undersøke på forhånd, og se etter det offentlige symbolet for at ledsagerbevis aksepteres.
Hvem får tjenesten?
Som nedsatt funksjonsevne regnes:
- Bevegelseshemming
- Hørselshemming
- Synshemming
- Psykisk utviklingshemming
- Skjult nedsatt funksjonsevne som for eksempel alvorlige psykiske lidelser, hjerte/lungesykdommer og tunge allergier
Veiledende nasjonale retningslinjer for ledsagerbevis for funksjonshemmede
Slik søker du
Du må legge ved legeerklæring i tillegg til å sende inn søknadskjema.
Legeerklæring sendes til Nesodden kommune, Postboks 123, 1451 Nesoddtangen.
Merk konvolutten med ledsagerbevis søknad og referansenummer du mottak som kvittering på den elektroniske søknaden.
Gå til søknadsskjema for ledsagerbevis
Nesodden kommune tilbyr digitalt ledsagerbevis.
Du kan nå få deltakerbeviset ditt digitalt. Når du får innvilget ledsagerbeviset, vil du få et vedtaksbrev i din digitale postkasse. Der vil det stå instruksjoner til hvordan du laster ned appen og kommer i gang.

Det digitale ledsagerbeviset viser bildet av deg, hvor mange ledsagere du kan ha med deg samtidig og når utløpsdatoen på ledsagerbeviset er. Du kan også bestemme at en eller flere av de faste ledsagerne dine skal ha tilgang på ledsagerbeviset på sin egen telefon. Der det er aktuelt kan også foreldre og verge få tilgang til ledsagerbeviset på sin telefon. Beviset kan også deles til andre – for en kortere eller lengre periode – som for eksempel hvis besteforeldre vil ha med barnebarnet på kino eller lignende.
Du kan se mer informasjon om digitalt ledsagerbevis på ledsagerbevis.no.
Ønsker du å bytte fra fysisk ledsagerbevis til digitalt?
Har du allerede ledsagerbevis på papir, og ønsker å få det digitalt?
Fyll ut det digitale skjemaet for å bytte fra fysisk til digitalt
Det kan være noe ventetid på dette grunnet stor pågang. Husk å ikke oppgi sensitiv informasjon i skjemaet.
Kontaktinformasjon
Trenger du hjelp, kan du kontakte våre konsulenter alle hverdager mellom kl. 10.00-14.00.
Telefon: 66 96 46 77
E-post: tildelingsteamet@nesodden.kommune.no
Møter med tildelingsteamet må avtales på forhånd.