Vellykket innføring av pasientvarslingssystem på Nesoddtunet

For å gjøre oss bedre rustet for den kommende eldrebølgen er det nødvendig å effektivisere omsorgssektoren. Derfor er satsing på velferdsteknologi er viktig for Nesodden kommune. På Nesoddtunet er det nå innført et system som muliggjør digitale tilsyn, noe som både øker pasientsikkerheten og revolusjonerer arbeidsdagen for de ansatte.

Det nye pasientvarslingssystemet heter RoomMate og er designet for å redusere antall fall og skader blant beboerne,  en vesentlig årsak til forverring i helse blant eldre. Ved å forhindre fall, kan vi styrke beboernes livskvalitet og øke den forventede levealderen.

Vellykket innføring av digitalt tilsyn har også vist seg å redusere stress og sykefravær blant helsepersonell ved å gi bedre oversikt og prioriteringsmuligheter. Dette fører til mer energi og bedre dager på jobb. Systemet har også fordelen av å minimere behovet for fysiske tilsyn om natten, noe som sikrer bedre søvnkvalitet for beboerne. Med dette nye systemet har ansatte nå mer tid tilgjengelig for fysisk omsorg, ettersom de effektivt kan identifisere hvilke beboere som trenger assistanse og hvilke som ikke gjør det.

Smilende leder og prosjektleder med blomster i hendene - Klikk for stort bildeProsjektleder i DUA Stig Henning Morken og leder på Nesoddtunet Doreen Thompson Nesodden kommune

Reduserer sannsynligheten for fall og skader med digitalt tilsyn

-Pasientsikkerhet er det aller aller viktigste med RoomMate, forteller Doreen Thompson, leder på Nesoddtunet. Sensoren stilles inn etter pasientene behov og situasjon. For de aller fleste vil det være stilt inn på å varsle om pasienten faller, men for pasienter som har ekstra risiko for å falle, men som ikke husker å be om hjelp, kan vi stille inn varsel om at de reiser seg opp. På den måten kan vi forhindre fall, og skulle uhellet være ute, så får personalet beskjed med en gang og kan hjelpe pasienten. Med det gamle systemet så risikerte man i verste fall å bli liggende en god stund før noen oppdaget at man falt. Det er en liste med ulike varsler man kan sette opp avhengig av pasientens behov og situasjon.

Nattevaktene har merket stor forskjell på at pasientene er mindre våkne om nettene etter at vi fikk det nye systemet. Vi skal på et tidspunkt måle antall oppvåkninger og sammenligne med antall oppvåkninger før vi hadde roommate slik at vi får konkrete tall, men inntrykket er at pasientene sover bedre fordi man kan gjennomføre digitale tilsyn og ikke trenger å gå inn på rommet for å sjekke at pasientene har det bra om natten. Tidligere var nattevaktene innom alle rom minst 3 ganger per natt og pasienter ble vekket av lyden av dørene som ble åpnet og lukket.

En viktig milepæl for kommunens omsorgstjenester

Implementeringen startet i desember i bygg C, fortsatte i februar i bygg B, og ble nylig fullført i bygg A den 8. april. Onsdag 24. april feiret de ansatte på Nesoddtunet sammen med kommunalsjefer og direktører.

Kommunalsjef Anita Nilsen forteller at hun utelukkende har mottatt positive tilbakemeldinger gjennom hele innføringsperioden. Dette tilskriver hun det tette samarbeidet mellom ledelse og ansatte på sykehjemmet, prosjektleder i DUA Stig Henning Morken, og teknologileverandrøen Sensio. Viktige suksessfaktorer har inkludert engasjerte superbrukere som har forberedt og opplært kollegaer i bruk av RoomMate-teknologien, samt ansattes villighet til å adoptere nye digitale arbeidsmetoder. Den gradvise implementeringen over avdelingene har også vært avgjørende.

Nilsen fremhever hvordan prosjektet har ikke har vært fokusert på besparingsmuligheter, men på konkrete forbedringer som færre fall, bedre søvn, redusert stress, og mer tid til fysisk omsorg.

-Dette prosjektet viser at digitale sprang er mulige og kan forbedre hverdagen for både pasienter og ansatte, konkluderer Nilsen.