Tilskudd til verneverdige bygninger og anlegg i Akershus

Eier du en verneverdig bygning? Søk om støtte til å bevare verneverdige bygninger og anlegg i Akershus gjennom fylkeskommunens tilskuddsordning. Søknadsfrist 1. juni.

Målet med ordningen

Formålet med tilskuddsordningen er å ta vare på et mangfold av verneverdige bygninger og anlegg i Akershus. Med tilskuddsordningen vil fylkeskommunen stimulere til engasjement for kulturarv, lokalsamfunnsutvikling og støtte opp om frivilligheten. Det er et mål for tilskuddsordningen å stimulere til sirkulærøkonomi, redusert forbruk og lavere klimagassutslipp gjennom fortsatt bruk eller ny bruk av verneverdige bygninger og anlegg.

Hvem kan søke?

Private eiere og brukere av verneverdige bygninger og anlegg som ligger i Akershus fylke. Private eiere og brukere kan være enkeltpersoner, stiftelser, styret i forening/ organisasjon/ sameier, og frivillige organisasjoner.

Bygninger som er fredet etter kulturminneloven kan søke støtte til istandsetting via egne tilskuddsposter og faller utenfor denne ordningen.

Søknaden sendes til Akershus fylkeskommune

Send din søknad og les mer på Akershus fylkeskommunes nettsted: Tilskudd til verneverdige bygninger og anlegg i Akershus - Akershus fylkeskommune (afk.no)