Informasjon om møtet er lagt ut på kommunens hjemmeside. Det er i tillegg omtalt i lokalavisen, kommunisert via Transponder og annonsert på Facebook.
Formannskapet har bestilt en oppdatering av kunnskapsgrunnlaget om konseptvalget (totalrehabilitering eller nybygg), og dette blir omtalt i saksframlegget for politisk behandling.
Involvering og medvirkning med innbyggere, interessegrupper og overordnede myndigheter ble ivaretatt for utarbeidelsen av områdeplanen for Tangen sentrum som ble behandlet og vedtatt 19 juni 2024. Formannskapets, og kommunestyrets, behandling av konseptvalg baserer seg på et oppdatert kunnskapsgrunnlag fra 2021.
Spørsmålet om konseptvalg for hvordan skolen skal utbedres er blitt aktuelt fordi diskusjonen rundt «skole-i-drift» har vist at det er utfordringer forbundet med plassering av elever under totalrehabiliteringen. Byggeprosjektet er mer enn et skisseprosjekt, og må også løse hvordan skoledriften skal løses i anleggsperioden.
På grunn av dette har formannskapet bestemt at de vil vurdere flere alternativer, altså om det skal bygges en ny skole eller om den eksisterende skolen skal rehabiliteres, og å se på ulike løsninger for skole-i-drift. Formannskapet har derfor bestilt et oppdatert kunnskapsgrunnlag, som skal ligge til grunn for veivalget.
Fra tidspunktet som formannskapet eller eventuelt kommunestyret tar avgjørelsen mener vi at varigheten av byggeprosessen, som inkluderer anbudskonkurranse, etterfølgende utredninger (utvikling av forprosjeketet) og gjennomføring er sammenlignbar, uavhengig om det er totalrehabilitering eller nybygg.
I begge alternativer for ny skole, dvs. enten totalrehabilitert eller nybygg, må anleggsgjennomføringen ta hensyn til støykrav og andre krav for å ivareta elevers, læreres, naboers, og andres behov for vern mot uheldige konsekvenser av byggeaktiviteten.
Dette ble besvart muntlig i presentasjonen. Det lages ikke nye skisseprosjekt; man oppdaterer kunnskapsgrunnlaget fra 2021, hvor det inngikk omfattende utredninger om nybyggalternativ.
Dette ble besvart muntlig i presentasjonen. Skoleanlegget har behov for omfattende totalrehabilitering. Velges dette alternativet vil hele bygningsmassen berøres av arbeidene. Av hensyn til elevene og lærernes arbeidsmiljø, og prosjektgjennomføringen er det vanskelig å se for seg at skolebygget er i bruk under totalrehabiliteringen.
Bestemmelsene som handler om den pollinerende allmenningen og skolens uteområder gjelder både dersom skolen skal totalrehabiliteres eller det skal bygges nytt skolebygg. Bestemmelsene 4.2.1 og 4.1.2.1 punkt d i områdeplanen detaljerer kvalitetskravene til den pollinerende allmenningen og skolens utearealer. Bestemmelsene finner du her.
Røtterskogen er et viktig natur- og lekeområde for elevene ved skolen. Området har mye terreng og det er ikke sannsynlig at det vil være hensiktsmessig å bygge idrettsbane inn i røtterskogen.
Veivalget for om det skal bli rehabilitering eller nybygg skole er ikke tatt. Dette skal formannskapet tidligst ta stilling til i august. Hva skolegården skal inneholde og hvordan den skal utformes fremgår av de kvalitetskravene som er satt til innhold og utforming i planens bestemmelser. Disse bestemmelsene gjelder uavhengig av om skolen skal totalrehabiliteres eller det skal bygges nytt skolebygg. Bestemmelsene finner du her.
Vi viser til avsnitt to og tre i bestemmelsene punkt 3.4 Krav til dokumentasjon i byggesak:
«Ved søknad om tiltak innenfor T2 skal det foreligge en vurdering av skoleanleggets kulturminneverdi i et lokalt og regionalt perspektiv. Vurderingen skal være utført av sakkyndig med kulturminnefaglig kunnskap og ha vært forelagt regional kulturminneforvaltning for uttalelse. Ved søknad om tiltak innenfor T2 skal konsekvensene av omsøkt endring vurderes av sakkyndig med kulturminnefaglig kunnskap. Søknad om tiltak skal oversendes regional kulturminneforvaltning for uttalelse.»
Dette betyr at fylkeskommunen vil få rapporten til uttalelse og vurdering.
Dersom barneskolen er av en slik forfatning som gjør det vanskelig å rehabilitere den til å bli en moderne skole som møter skolefaglige krav, vil ny barneskole bygges innenfor byggegrensen for offentlig tjenesteyting (felt T2). Kommunestyrets vedtak (KST-110/20) om at elevene skal ha minimum 25 m2 uteareal hver, ligger fremdeles til grunn. For å imøtekomme kravet til utearealer per elev, vil antagelig den gamle skolebygningen måtte rives. Siden skolearealet i hovedsak ligger på to platåer vil det kunne etableres flater for lek og aktivitet, enten på arealer som er ubebygd i dag, eller på arealer der barneskolen står i dag. Vi er derfor trygge på at det vil sikres erstatningsarealer.
Dette er spørsmål som vil besvares i prosjekteringsfasen av byggeprosjektet. Hensikten med å gi bredere rammer i områdeplanen er å gi større fleksibilitet slik at den mest hensiktsmessige løsningen kan finnes.