Spennende samarbeidsavtale mellom NMBU og Nesodden kommune

Fakultet for landskap og samfunn ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Nesodden kommune møttes fredag 5. april i Tangenten for å underskrive en spennende samarbeidsavtale.

Fremme bærekraftig utvikling

Målet med avtalen er å fremme bærekraftig utvikling gjennom felles initiativer i forskning og utdanning. Avtalen vil støtte prosjekter og aktiviteter som gir faglig nytte for begge parter, inkludert besøksdager, forelesninger, internships og masteroppgaver.

Samarbeidsområder

Det var en fornøyd ordfører Cathrine Kjenner Forsland som ønsket velkommen til dekan Per Martin Norheim-Martinsen, instituttleder landskapsarkitektur Nina Berre og prodekan forskning Annegreth Dietze fra NMBU. Fra Nesodden kommune deltok konstituert kommunedirektør Esther Gilen, kommunalsjef Anne Dybevold, i tillegg til ordfører.

NMBU og Nesodden kommune vil nå se på videreutvikling av pågående samarbeid samt utvikling av nye samarbeidsområder. Temaer som ble diskutert var blant annet Oslofjorden, arealnøytralitet, masteroppgaver og praksisplasser for studenter. Utviklingen av Fagerstrand ble også nevnt som et helt unikt prosjekt for samarbeid og forskning.

En viktig avtale

- Jeg er veldig fornøyd med å knytte oss mer til og inngå en samhandlingsavtale med Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, fakultet for landskap og samfunn, sier ordfører Cathrine Kjenner Forsland. -Mer kunnskap og samarbeid er bra for lokalsamfunn og næringsliv, og vi er allerede i gang med et samarbeid om arealnøytralitet. Vi hadde også en spennende prat om Oslofjorden og hvordan ny kunnskap og forskning vil fremme både lokalsamfunnet på Nesodden, Oslofjorden, Follo-området, utdanningssektoren og fagmiljøene.

-En naturlig følge av de felles prosjektene vi har satt i gang, er også at NMBU kommer til å ønske å tilbringe mer tid her, og det er flott med mer aktivitet, samarbeid og tilstedeværelse fra universitetene her på Nesodden. Dette blir så bra, avslutter ordføreren.