Et sterkt samspillslag for Nesoddtangen skole. NCC med rådgivere, arkitekter, landskapsarkitekter og Nesodden kommune, på befaring i august.
– Prosjektet er nå i forprosjektfasen, som er siste del av utviklingsfasen, forteller prosjektleder Veslemøy Spieler.
– Vi har tatt flere overordnede valg og jobber nå videre med detaljer som romløsninger, plassering av funksjoner og utforming av uteområdene.
Samtidig arbeides det med budsjett og kostnadsestimering. Entreprenøren NCC har begynt å hente inn priser i markedet for å redusere usikkerhet i estimatene.
– Vi opplever NCC og deres team som svært dyktige og engasjerte fagfolk, sier assisterende prosjektleder Silje Ruud.
– De forstår oppgaven godt og bidrar med sine erfaringer og kompetanse til å finne gode løsninger. Samarbeidet fungerer svært godt både faglig og sosialt.
Enstemmig vedtak og grønn utvikling
Formannskapet, som fungerer som prosjektets styringsgruppe, har nylig vedtatt prinsipp for plassering av byggene – både tilbygget til skolen og den nye flerbrukshallen.
Vedtaket var enstemmig og gir prosjektet et tydelig grunnlag for videre arbeid i forprosjektfasen.
Et viktig element i utviklingen av området er den pollinerende allmenningen, som er en del av Tangenstien – turstien fra Tangen brygge til Tangen sentrum. Allmenningen vil gå fra skogen ved Skoklefall, gjennom skoleområdet og knytter seg videre opp mot Tangentoppen og Vanntårnet. Den skal bli et grønt belte med beplantning som legger til rette for rekreasjon, opphold og læring, og som gjør området åpent og tilgjengelig for alle.
Prosjektleder Veslemøy Spieler og prosjektteamet besøkte elevrådet og fikk gode innspill til tegninger og forslag.Bred og aktiv brukermedvirkning
Prosjektet, som gjennomføres i tett samarbeid med L2 arkitekter og landskapsarkitekt Bjørbekk & Lindheim, har hatt bred deltakelse fra mange ulike brukergrupper. De har lagt til rette for en god prosess, der både ansatte og elever med flere har fått bidra med sine perspektiver.
– Vi har gjennomført flere økter med lærere og ansatte ved både barneskolen, ungdomsskolen, samt representanter for kultur og idrett, FAU og mange flere, forteller Veslemøy Spieler.
– I tillegg har vi hatt egen medvirkning med elevrådet på barneskolen, sammen med arkitekt og landskapsarkitekt. Det var en verdifull prosess der elevene kom med mange gode innspill til hvordan både skolebygget og uteområdene kan bli gode å bruke i hverdagen.
Elevrådets tilbakemelding etter møtet var at det var bra at de fikk kommet med innspill og at dagen var gøyere enn forventet.
Mye av arbeidet har så langt handlet om å samle innspill og behov, men nå går prosjektet inn i en fase der det blir tilbakemeldinger på konkrete løsninger.
Etter hvert som prosjektet utvikler seg videre, planlegges det åpne informasjonsmøter slik at flere kan følge prosessen og komme med innspill.
Ett av flere vellykkede brukermøter der engasjerte representanter fra skolen, kultur, idrett, politirådet og eldrerådet ga verdifulle innspill til den overordnede løsningen for skole og flerbrukshall.
Engasjement og læring
Gjennom brukermedvirkningen har prosjektgruppen fått bekreftet at dette er et komplekst og sammensatt prosjekt, der skole, idrett, kultur og nærmiljø skal samles på ett sted.
– Vi opplever et stort engasjement både blant brukerne og i kommunen, sier Veslemøy.
– Nå går vi inn i en fase med tettere samarbeid med utvalgte brukergrupper, der dialogen blir mer konkret og målrettet etter hvert som prosjektet tar form.
Arkitekt og landskapsarkitekt får gode råd fra barna som skal bruke området.