Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss og klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, her sammen med ordfører i Nesodden kommune, Cathrine Kjenner Forsland, som var veldig glad for nyheten. Foto: NFD
NFD
Ordfører Cathrine Kjenner Forsland har lenge engasjert seg for å redde Oslofjorden, og er veldig glad for regjeringens beslutning.
– Dette er en etterlengtet og helt nødvendig handling for å redde Oslofjorden: Et obligatorisk båtregister gir oss endelig kontroll over båtvrak, miljøkriminalitet og forsøpling i fjorden vår.
En bedre julegave til Oslofjorden kan jeg ikke tenke meg, sier Martin Moi Stener, miljørådgiver i Nesodden kommune. -Endelig virker det som noe konkret skal skje for å løse den enorme miljøbelastningen vrak av fritidsbåter har på fjorden vår.
Obligatorisk registreringsplikt – uten nasjonalt småbåtregister
Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet får i oppdrag å utrede en obligatorisk registreringsplikt for fritidsfartøy under 15 meter. Ordningen skal ikke innebære ett offentlig driftet småbåtregister, men åpne for flere godkjente registre.
Utredningen skal se nærmere på krav til kontroll, innbetaling og hvordan myndighetene får tilgang til nødvendige data. Formålet er å gi bedre oversikt over båt og eier, og styrke myndighetenes mulighet til å forebygge miljøskader, kriminalitet og ulykker til sjøs.
– Det er på høy tid å løse dette problemet. Et obligatorisk båtregister vil gi myndighetene tilgang til viktig informasjon om båt og eier. Dette er et gjennomslag jeg har jobbet målrettet for helt siden jeg ble ordfører, og jeg er oppriktig glad for at vi nå får handling, sier ordfører Cathrine Kjenner Forsland.
Alvorlige miljøkonsekvenser i Oslofjorden
Ulovlig dumping av fritidsbåter er et økende miljøproblem langs hele kysten, og særlig i Oslofjorden. Hvert år anslås det at rundt 5 000 fritidsbåter dumpes eller senkes ulovlig i Norge. Vrakbåter brytes gradvis ned til mikroplast og lekker olje og miljøgifter som truer livet i fjorden.
Nesodden kommune har siden 2020 håndtert rundt 150 vrakbåter, tilsvarende nærmere 60 tonn mindre plast, glassfiber og miljøgifter i Oslofjorden. Arbeidet er både kostnads- og ressurskrevende for kommunen.
– Jeg har selv vært med på å heve flere båtvrak. Det gjør sterkt inntrykk å se hvor store mengder søppel, olje og giftstoffer som ligger igjen i disse båtene, sier ordføreren.
Økt sikkerhet og kamp mot kriminalitet
Manglende registrering gjør det i dag vanskelig å identifisere eiere av småbåter. Det kompliserer arbeidet med å følge opp saker knyttet til dumping, forsøpling, forsikringssvindel, hvitvasking og tyveri.
Nesodden ligger midt i Oslofjorden med stor båttrafikk. En registreringsplikt vil gi bedre kontroll, styrke sjøsikkerheten og gjøre det lettere å følge opp miljøkriminalitet.
– Oslofjorden skal være levende og artsrik. Vi kommer til å rydde i lang tid fremover, men med en registreringsplikt får vi bedre kontroll og et viktig verktøy for å ta vare på fjorden vår, sier Forsland.
Videre prosess
Forslagene krever endringer i regelverket. Sjøfartsdirektoratet skal nå utarbeide konkrete forslag, som deretter sendes på offentlig høring. Berørte aktører vil få mulighet til å komme med innspill før endelige beslutninger tas.
Kampen for å redde Oslofjorden er viktig for både ordfører Cathrine Kjenner Forsland og miljørådgiver Martin Moi Stener. Her er de med på å heve et av de mange båtvrakene som forrurenser fjorden vår.