Det er nasjonalt bestemt at moms på vann-, avløp-, og slamtjenester og tilknytningsgebyr på vann og avløp skal endres fra 25 prosent til 15 prosent. Reduksjonen gjelder fra 1. juli i år, og vil være endret fra juli på faktura som sendes ut i september.
Dette innebærer at mange vil oppleve å få en lavere sum på neste faktura.
Hva betyr dette for deg?
Du som eier en bolig, fritidsbolig, eller næringsbygg i Nesodden kommune får faktura for kommunale eiendomsavgifter. Fakturaen dekker vann og avløp dersom eiendommen din er tilknyttet offentlig nett, renovasjon for private husholdninger og feiing og tilsyn for de som har det.
Du får tilsendt kvartalsvis faktura, og vil se endringen på faktura for 3. termin som sendes ut i september.
Fakta om gebyr for vann og avløp
Vann og avløp er helt grunnleggende for et fungerende samfunn. Alle som er koblet til kommunens vann- og avløpsnett er abonnenter, og får en faktura for vann- og avløpsgebyret. Vann- og avløpstjenestene i kommunen drives etter selvkostprinsippet. Det vil si at alle utgifter både til drift og investeringer skal dekkes 100 prosent gjennom gebyrene til abonnentene. Det har blitt store økninger i driftskostnader de siste årene.
Hvordan sender vi ut fakturaen?
Faktura sendes kun i den kanalen som du selv åpner for, eksempelvis Avtalegiro, eFaktura, Vipps eFaktura eller papirutgave i post.
- Avtalegiro eller eFaktura er beste alternativ. Det oppfordres til at alle inngår slik avtale i sin bank.
- Om du har eFakturaavtale vil du også få fakturaen blir i posten.
Se dine fakturaer og forklaring av kommunale eiendomsavgifter.