Pling Pling-kampanjen skal skape tryggere ferdsel på Nesodden

Nesodden kommune skal 11. september gjennomføre en målrettet sykkelkampanje med fokus på trygg ferdsel og hensyn i møte mellom syklister og fotgjengere. Kampanjen bygger på lokalt engasjement og har fått 115 000 kroner i støtte fra Samferdselsdepartementet.

Smilende kvinner i sola foran sykler - Klikk for stort bildeRingeklokken er viktig for trygg sykkelkultur. Prosjektleder Aranee Sinnathurai skal dele ut ringeklokker 11. september Nesodden kommune

Pling Pling-kampanjen er et tiltak for å bedre samspillet mellom syklister og gående på Nesodden. Bakgrunnen er konkrete innspill fra innbyggere og Nesodden eldreråd og råd for personer med funksjonsnedsettelse. Mange opplever utrygghet når syklister passerer for nærme, i høy hastighet og uten varsel – særlig eldre, personer med funksjonsnedsettelser, foreldre med små barn og hundeeiere.

– Vi ønsker å gjøre det tryggere og mer forutsigbart å ferdes på gang- og sykkelveier. Enkle tiltak som å bruke ringeklokken kan utgjøre en stor forskjell for mange, sier Aranee Sinnathurai, prosjektleder for infrastruktur i Nesodden kommune.

En idé fra Eldrerådet – realisert med støtte fra staten

Ideen til kampanjen kom fra Arild Drolsum, nestleder i Eldrerådet, som over tid har vært en tydelig stemme for tryggere ferdsel i kommunen. Etter tips fra Trygg Trafikk søkte Nesodden kommune, i samarbeid med Eldrerådet, støtte fra Samferdselsdepartementets tilskuddsordning for trafikksikkerhetstiltak. Søknaden ble innvilget, og kommunen mottok 115 000 kroner til gjennomføring.

Kampanjen er forankret i kommunens Trafikksikkerhetsplan 2025–2029, hvor ett av hovedmålene er å styrke sykkelkulturen og øke tryggheten i tråd med kommunens visjon: «Sammen skaper vi det gode liv.»

Tiltakene som gjennomføres 11. september

Pling Pling-kampanjen skal nå ut til både syklister og gående med tydelige budskap og konkrete tiltak:

  • Utdeling av ringeklokker til syklister, for å sikre at alle har et enkelt og effektivt varslingsmiddel
  • Informasjonsbrosjyrer til skoler, barnehager og sentrale møteplasser
  • Bevisstgjøring gjennom kommunens egne kanaler og samarbeidspartnere

Målgruppen er særlig ungdom og voksne, inkludert småbarnsforeldre som bruker elsykkel til og fra barnehage og skole. Målet er å oppfordre til å sette av litt ekstra tid i hverdagen – og vise hensyn.

Tre enkle råd til syklister

Gi signal – Bruk ringeklokka i god tid før du passerer

Slå ned farten – Særlig i områder med mange gående

Hold avstand – Vis hensyn og gi god plass

– En god sykkelkultur handler om respekt og bevissthet i trafikken. Vi håper kampanjen skaper varige holdningsendringer, sier Aranee Sinnathurai.

Del av et større trafikksikkerhetsarbeid

Siden 2013 har Samferdselsdepartementet hatt en tilskuddsordning som støtter lokale trafikksikkerhetstiltak. Målet er å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, i tråd med nullvisjonen.

Pling Pling-kampanjen er et eksempel på hvordan lokale initiativ, engasjerte innbyggere og kommunal innsats kan skape positive endringer i nærmiljøet.