Nesodden tar i bruk tale-til-notat på legevakten – trygg og effektiv journalføring med KI

For å frigjøre mer tid til pasientbehandling og redusere den store mengden tid som går med til dokumentasjon og journalføring, tar Nesodden kommune i bruk tale-til-notat-teknologi på legevakten. Målet er å støtte leger og sykepleiere i arbeidshverdagen, slik at de kan bruke mer tid på pasientene.

Kvinne foran datamaskin - Klikk for stort bildeI dag bruker helsepersonell i kommunale virksomheter mye tid på journalføring. Gjennom å ta i bruk KI vil de kunne få bedre tid til pasientoppfølging.

Helsepersonell bruker i dag uforholdsmessig mye tid på dokumentasjon. Ved å ta i bruk kunstig intelligens (KI) på en trygg og kontrollert måte, kan vi automatisere deler av denne prosessen. Løsningen gjør det mulig å transkribere og oppsummere samtaler automatisk – enten i fysiske møter, på farten eller via telefon. Leder på Nesodden legevakt, 

Stine Beate Dejgaard, ser frem til å komme i gang: 

 –Den nye helseassistenten lytter til konsultasjonen, lager utkast til notat og hjelper helsepersonell med dokumentasjon. Løsningen sparer tid og gir bedre kvalitet. 

Hvordan fungerer tale-til-notat? 

  • KI lytter til konsultasjonen og lager et utkast til notat. 
  • Helsepersonell kvalitetssikrer notatet før det lagres i journalsystemet. 
  • For ansatte på farten, som i hjemmetjenesten, finnes en mobilapp med støtte for både muntlig og skriftlig innlegging av informasjon. 
  • Rapportmalene kan tilpasses ulike tjenester, og løsningen kan brukes med eller uten integrasjon mot fagsystemer. For telefonsamtaler utvikles løsningen i samarbeid med flere kommuner, med særlig fokus på innkommende samtaler til legevakt. 
  • Samtalene lege har med pasient på legevakten transkriberes automatisk, og det genereres et strukturert sammendrag som kan kvalitetssikres før overføring til journalsystemet. Dette gir bedre beslutningsstøtte og gjør det enklere å vurdere og prioritere pasienter riktig.
  • For telefonsamtaler utvikles løsningen i samarbeid med flere kommuner, med særlig fokus på innkommende samtaler til legevakt. 


Blir viktig for mange kommunale virksomheter

På sikt skal teknologien også frigjøre tid for andre kommunale virksomheter. For ansatte på farten, som for eksempel i hjemmetjenesten, finnes en mobilapp med støtte for både muntlig og skriftlig innlegging av informasjon. Ansatte i tjenester som eiendom, teknisk drift og hjemmetjenesten kan bruke tale-til-notat på farta under befaringer og pasientbesøk. Det vil frigjøre tid til service, kvalitetsarbeid og omsorgsoppgaver. 


Personvern og sikkerhet i fokus 

 –Plattformen er utviklet med strenge krav til sikker databehandling og personvern, understreker Gjertrud Aas Rye, leder for Team tjenesteutvikling. 

"Helseassistent" transkriberer tale basert på lydopptak under, eller i etterkant, av en konsultasjon. Lydopptaket lagres ikke og hverken lyden eller notatet knyttes til pasienten i Helseassistent. Det produserte notatet lagres i maksimalt 24 timer for å sikre at helsepersonellet får kvalitetssikret og overført det til journal.

Prosjektet ledes av Stig Henning Morken, i tett samarbeid med Stine Beate Dejgaard, leder for Nesodden legevakt. Sammen med kommunens digitaliserings- og KI-partnere Ikomm og Midlaier sørger de for at teknologien tas i bruk på en trygg, effektiv og brukervennlig måte. 

Det er Midlaier som har laget KI-verktøyet "Helseassistent" som skal benyttes på legevakten. Midlaier har et tverrfaglig team med ekspertise fra forsvar, politi, helse, næringsliv og akademia, og bygger robuste og pålitelige KI-løsninger. Leder 

–Erfaringen vår fra krevende situasjoner innen forsvar og beredskap har gjort oss ekstra opptatt av å utvikle KI-løsninger som leverer når det virkelig gjelder, forteller leder Hans Petter Kibsgaard. 

Hva betyr dette for deg som besøker legevakten? 

For deg som innbygger betyr dette at helsepersonell får mer tid til deg og mindre tid foran skjermen. All behandling av personopplysninger skjer i tråd med gjeldende lovverk og med høy grad av sikkerhet. Piloten skal dokumentere effektene av løsningen, både når det gjelder tidsbruk og kvalitet. Dersom resultatene er gode, kan tale-til-notat bli en viktig del av kommunens arbeid for å effektivisere og forbedre helsetjenestene.

Kvinne foran medisisk utstyr. - Klikk for stort bildeLeder for Nesodden legevakt, Stine Beate Dejgaard ser frem til å ta i bruk den nye teknolgien. Trond Folckersahm, Amta