Nesodden kommune får hederlig omtale i Kommunal Rapport

Nesodden kommune fortsetter å klatre på Kommunebarometeret og oppnår gode resultater i en rekke sektorer og får denne uken hederlig omtale i Kommunal Rapport for vårt arbeid. Opprykket fra en 59. plass i til en 29. plass i  gjør oss godt posisjonert for fremtidig vekst og utvikling.

Kommunebarometeret er en årlig rangering av kommunenes tjenestetilbud i Norge, utført av Kommunal Rapport. Dette barometeret måler og sammenligner kvaliteten og effektiviteten i kommunenes tjenester basert på offentlig tilgjengelig statistikk.

Utmerkede resultater for klima og skole

Nesodden kommune har forbedret resultatene i fem av tolv sektorer, med særlig sterke prestasjoner innen skole, helse, kostnadsnivå, klima og natur samt vann-, avløp og renovasjon. Kommunen har også vist evne og vilje til å redusere klimagassutslipp, med en reduksjon på 22,33 prosent over de siste fire årene, langt over landsgjennomsnittet som bare ligger på 3,25 prosent.

Når det kommer til skole, ligger Nesodden på en solid 13. plass. Nesodden har flere lærere som oppfyller kravene til undervisning enn de fleste andre kommuner, og trivselen blant elevene i 7. trinn er høyere enn snittet ellers i landet. Det er også verdt å nevne at over 84 prosent av Nesodden-elevene fullfører og består videregående skole innen fem år.

Gode driftsresultater og økonomiske utsikter

Kommunen skilte seg ut med et korrigert netto driftsresultat på 4,89 prosent av brutto driftsinntekter i 2022, som er betydelig høyere enn gjennomsnittet på 1,1 prosent for kommunene i Norge. Resultatet kommer av kompetent økonomisk styring og effektiv ressursbruk. Selv om disposisjonsfondet ligger litt under landsgjennomsnittet, med 14,3 prosent av brutto inntekter, viser Nesoddens høyere driftsresultat at kommunen håndterer sine økonomiske forpliktelser effektivt. I tillegg har kommunen kontrollert sine finansutgifter godt med en kostnad på 1,35 prosent av brutto inntekter til netto finansutgifter.

Til tross for en svak plassering i NHOs kommune-NM med en 98. plass, er Nesodden rangert 70. plass i sektoren for kommuneøkonomi, og viser tegn på god økonomisk helse. Arbeidsledigheten i kommunen var på 2,3 prosent ved utgangen av mars, noe som er marginalt høyere enn landsgjennomsnittet.