Næringslivsdagen 2025: Vi må tenke lokalt og handle lokalt

Tirsdag 7. oktober ble View by Taste fylt av engasjement, samarbeid og skaperkraft da 62 deltakere fra næringsliv, kultur og kommune møttes til Næringslivsdagen 2025 – årets viktigste møteplass for lokal handel, tjenester og nettverk.

Gjennom inspirerende innlegg, samtaler og møter ble det utforsket hvordan lokal handel, kreative næringer og samfunnsengasjement kan skape vekst, verdier og nye muligheter på Nesodden. Etter en formiddag med nettverksbygging og nye bekjentskaper, åpnet ordførere Cathrine Kjenner Forsland dagen med fokus på lokal verdiskaping og samarbeid.  Torgeir Koteng  fra Nesodden Næringsråd og Odd Fylling, næringsrådgiver i Nesodden kommune ga innsikt i status og muligheter for lokalt næringsliv.

-Vi må tenke og handle lokalt, sier Fylling. At vi bruker pengene våre her på Nesodden gir verdier tilbake til hele loksamfunnet.

I Nesodden kommune legger virksomhetene vekt på å bruke lokale leverandører der det lar seg gjøre, men offentlige innkjøp må følge et omfattende regelverk. Rådgiver Tanya Aslakrud holdt et innlegg om hvordan man kan gjøre offentlige anskaffelser litt enklere i praksis.

Deltakerne fikk også høre fra Jonas Floberg Åkre om det nye sosiale mediet Hudd.no, som vokser i rekordfart. Hudd opererer uten algoritmer og med personvern i fokus, og har som mål å styrke det lokale fellesskapet, og flere av grunnleggerne har røtter på Nesodden. Kommunen er allerede med. Siden Hudd satser på synlighet og markedsføring for små, lokale bedrifter, var det mange som fulgte interessert med på innlegget til Åkre.

Digital synlighet og kundereisen

Et av dagens høydepunkter var foredraget og paneldialogen med Astrid Valen-Utvik (Valen-Utvik AS), som delte praktiske råd om hvordan små bedrifter kan lykkes med digital synlighet, historiefortelling og kundelojalitet.
Senere fulgte korte innlegg fra lokale næringsdrivende som delte sine erfaringer med kundereisen og personlig service – og hvordan nærhet, relasjoner og service kan bli den viktigste konkurransefordelen.

Den faglige biten ble avrundet med foredraget Kultur skaper verdi ved Oscar Honeyman-Novotny, som viste hvordan kunst, design og kreative prosjekter kan være motor for både sosial og økonomisk utvikling på Nesodden.

Nytt forum og initiativ for lokal handel

FLH (Forum for lokal handelsvekst) Initiativet minner oss om at et levende Nesodden er avhengig av fellesskap og felles engasjement. Målet med initiativet/forumet er å øke omsetningen og styrke næringsgrunnlaget for lokale bedrifter på Nesodden.

Strategi og målsetting for FLH

  • Øke lokal handel og synliggjøre lokale bedrifter og tjenester
  • Skape stolthet og tilhørighet til Nesodden som lokalsamfunn
  • Styrke samarbeid mellom næringsliv, frivillighet og kommune
  • Øke bevisstheten om verdien av å handle lokalt
  • FLH er langsiktig arbeid med informasjon, aktiviteter og kampanjer

 

Det er viktig at flest mulig lokale bedrifter støtter opp om dette arbeidet, slik vi kan få med både bredden og dybden av lokale bedrifter sier Fylling. Bli med ved å ta kontakt med Fylling på odd.fylling@nesodden.kommune.no eller ring telefon 410 00 500 for mer informasjon.