Kari Nessa Nordtun, Ronny Trogstad og Cathrine Kjenner Forsland berømmer Nesodden-lærerne for innsatsen.
Anna Thorvaldsen Sandbæk
På personalrommet ble ministeren tatt imot av ordfører Cathrine Kjenner Forsland, kommunalsjef for oppvekst og læring, Ronny Trogstad og rektor Silje Landmark ved Alværn ungdomsskole. Rektorer og lærere fra flere av kommunens skoler deltok, og besøket bød på både faglig utveksling, enkel lunsj og kake.
2. plass for andre år på rad
Kommunalsjef Ronny Trogstad ønsket velkommen til markeringen på Alværn ungdomsskole, og begynte med å takke den nye rektoren Silje Landmark, for vertskapet.
– Mandag til uka starter elevene på et nytt skoleår. Da møter rundt 2 500 elever til første skoledag, en merkedag som alltid knytter seg spenning til. Vi skal være den beste skolen for våre elever, og ifølge Kommunebarometeret har vi ikke langt igjen før vi er der. For andre året på rad ligger vi på 2. plass – en plassering som er en stor anerkjennelse av innsatsen til alle lærere og ansatte i skolen.
Ordfører Cathrine Kjenner Forsland ønsket kunnskapsministeren velkommen og benyttet også anledningen til å hylle lærerne for skolens gode resultater.
– Det er virkelig noe å være stolt av, og det handler om at dere har gjort et systematisk og godt arbeid over tid. Vi har vært blant de beste store kommunene i landet i flere år, og det å skape en god skole for ungene våre er noe av det viktigste vi kan gjøre som samfunn.
Ordfører Forsland takket også ministeren for å sette skole høyt på samfunnsagendaen, med økt fokus på trivsel i klasserommet og styrking av lærerkompetansen.
Vil løfte frem eksempler fra Nesodden nasjonalt
Kari Nessa Nordtun har tidligere besøkt Nesoddtangen skole, denne gangen var det Alværn ungdomsskole som fikk æren.
Anna Thorvaldsen Sandbæk
Kunnskapsminister Kari Nessa Nortun innledet med å takke lærere og skoleledere for den viktige jobben de gjør hver dag. Hun beskriver møter med skoleansatte som noe av det mest verdifulle hun gjør som kunnskapsminister, fordi det er nettopp lærerne som kjenner elevenes behov best og vet hvor skoen trykker.
– For andre år på rad er Nesodden kåret til nummer to i landet på Kommunebarometeret. Det er ekstremt bra jobbet, og det skjer ikke uten dyktige lærere, sterke skoleledere og et godt samspill med administrasjonen, sa kunnskapsministeren.
Nortun fortalte lærerne om hovedlinjene i regjeringens skolepolitikk, med vekt på mer konsentrasjon i klasserommet, mindre skjermbruk, økt leseferdighet og at læreren skal være sjefen i klasserommet. Hun understreket også at lærerne skal ha pedagogisk handlingsrom, og ga en tydelig beskjed om at lærernormen står fast: – Ikke kødd med lærernormen, fastslo hun.
Den engasjerte statsråden ville gjerne lære mer om Nesoddens tilnærming til ufrivillig skolefravær, og fortalte at hun ønsket å løfte dette eksemplet nasjonalt.
Dette ble målt i kommunebarometeret
Grunnskolesektoren teller 20 prosent i hovedmålingen til Kommunebarometeret og måles på 19 nøkkeltall. Nesodden skiller seg spesielt ut med:
- Avgangskarakterer på 10. trinn på 43,7 grunnskolepoeng (landssnitt: 42,2)
- Kun 8,03 % av elevene på 8. trinn på laveste mestringsnivå i nasjonale prøver (landssnitt: 12,21 %)
- 92,55 % av barneskolelærere og 91,67 % av ungdomsskolelærere oppfyller kompetansekrav i norsk, engelsk og matematikk (høyere enn landsgjennomsnittet)
- Høy trivsel: 85,65 % av 7.-klassinger og 85,54 % av tiendeklassinger sier de trives godt
- Lavere andel elever med spesialundervisning enn landsgjennomsnittet på både mellomtrinnet (5,83 % mot 9,35 %) og ungdomstrinnet (7,38 % mot 10,27 %)
Disse resultatene bidro til at Nesodden kapret 2. plassen i landet innen grunnskole, kun slått av Tynset.
Kunnsskapsministeren forteller at noe av det viktigste hun gjør er å snakke med de som jobber i skoleverket. Denne gangen var hun spesielt interessert i å høre om Nesoddens tilnærming til ufrivillig skolefravær.