Her kan du lese kommunedirektørens budsjettforslag for 2026-2029.
Kommunedirektørens oppsummering
Budsjett og økonomiplan for 2026–2029 er kommuneplanens handlingsdel og bygger på de syv strategiske satsingsområdene i kommuneplanens samfunnsdel: samarbeid, økonomi, innovasjon og digitalisering, medarbeidere, bærekraftig samfunns- og stedsutvikling, helse og livskvalitet, og oppvekst.
Disse satsningsområdene er forankret i FNs bærekraftsmål og skal gjennomsyre kommunens planlegging og ressursbruk. Økonomiplanen konkretiserer mål og strategier i samfunnsdelen gjennom tydelige tiltak og indikatorer, og sikrer slik en helhetlig og målrettet styring av kommunens utvikling.
Investeringer for fremtiden
Den økonomiske utviklingen i planperioden preges av et høyt investeringsnivå og en stram økonomisk ramme. Investeringene i perioden er omfattende og summerer seg til 1,6 mrd. kr inkl. mva. De største prosjektene er rehabilitering og nybygg ved Nesoddtangen barneskole og flerbrukshall, ny barneskole på Fagerstrand, og oppgradering av Nesoddtunet sykehjem. Disse investeringene er nødvendige for å møte fremtidige behov, men bidrar til økt gjeldsbelastning.
Sikre økonomisk bærekraft
I tråd med kommunestyrets vedtak legger kommunedirektøren fram et netto driftsresultat på 2,3 % årlig i økonomiplanperioden. Dette nivået anses som nødvendig for å sikre økonomisk bærekraft, særlig i lys av den betydelige veksten i lånegjelden. Kommunens langsiktige gjeld, ekskl. startlån, forventes å øke med over 50 prosent i løpet av perioden, fra 1,6 mrd. kr til 2,4 mrd. kr. Dette innebærer at en stadig større andel av kommunens inntekter må brukes til å betale renter og avdrag, noe som reduserer handlingsrommet for tjenesteproduksjonen og gjør kommunen mer sårbar for renteendringer.
Innsparinger og styrkinger
For å møte disse utfordringene har kommunedirektøren lagt inn betydelige effektiviseringstiltak og innsparinger. I 2026 skal det spares inn 7,7 mill. kr, økende til 15,2 mill. kr i 2027 og 22 mill. kr fra 2028. Kommunen er kostnadseffektiv, og er på 5. plass i Norge over kommuner med lavest driftskostnad pr. innbygger. Det blir derfor utfordrende å kutte uten at det går ut over tjenestetilbudet til innbyggerne.
Samtidig som det blir gjennomført innsparinger, er det i 2026 også lagt til betydelige styrkinger på totalt 22 mill. kr, som samlet medfører en styrking av tjenesteområdene. En del av dette gjelder ekstraordinære midler for å møte de kommende utfordringene knyttet til omstillingsbehovet.
Effektive digitaliseringstiltak
Digitalisering er et viktig virkemiddel for å effektivisere tjenestene og møte fremtidige behov. I 2026 investeres det 5,8 mill. kr i digitaliseringstiltak, bl.a nytt ERP-system, automatisert saksbehandling med kunstig intelligens, velferdsteknologi og forbedret innbyggerdialog i plan- og byggesaker.
Disposisjonsfondet styrkes
Disposisjonsfondet styrkes gradvis til 300 mill. kr i 2029, tilsvarende 14 prosent av driftsinntektene, for å sikre en buffer mot uforutsette hendelser.
Forutsatt at man klarer å ha et forholdsvis høyt netto driftsresultat og disposisjonsfond, kan det veie opp for en høyere lånegjeld i noen år. På den måten får kommunen gjennomført svært tiltrengte oppgraderinger innenfor både skole, sykehjem og idrett. Det man imidlertid ikke kan gjøre, er å redusere netto driftsresultat med varig virkning og samtidig beholde det høye nivået på gjeldsgrad. Det kan medføre en ikke bærekraftig økonomi, jfr. kommuneloven § 14-1, noe som kan/vil gå ut over tjenestetilbudet til innbyggerne.
Demografiske endringer
Demografiske endringer er en sentral utfordring. Befolkningen forventes å øke fra 20 698 i 2024 til 21 496 i 2029, men sammensetningen endres betydelig. Antallet eldre øker, mens antallet barn og unge går ned. Dette krever en omstilling av ressursbruken fra oppvekstsektoren til helse- og omsorgstjenester. Kommunen må også håndtere en strammere arbeidsmarkedssituasjon, særlig innen helse og omsorg, og må derfor satse på rekruttering, kompetanseutvikling og heltidskultur.
Langsiktig og strategisk
Klima og beredskap er også høyt prioritert. Det investeres i solceller, flomsikring og IKT-sikkerhet, og det etableres beredskapslagre for å møte økt sikkerhetsbehov.
Kommunedirektøren foreslår ikke å innføre eiendomsskatt på boliger og fritidsboliger i økonomiplanperioden, men varsler at det vil være en mulighet om man ikke klarer å holde lånegjelden på et forsvarlig nivå.
Avslutningsvis vil kommunedirektøren si at Nesodden kommune står foran krevende, men også mulige og nødvendige omstillinger. Vi må tenke langsiktig, handle strategisk og samarbeide bredt – både internt og med nabokommuner, statlige myndigheter og innbyggerne. Sammen kan vi skape et robust, inkluderende og bærekraftig lokalsamfunn.
Kommunedirektør Hogne Eidissen og økonomisjef Siri Hatland presenterer budsjettet 2026 for kommunestyret.
Nesodden kommune