Forbud mot bål og åpen ild i skogen fra 15. april til 15. september

I Norge er det et generelt forbud mot å gjøre opp ild eller behandle brannfarlige gjenstander i eller i nærheten av skog og annen utmark i perioden 15. april til 15. september. Forbudet gjelder blant annet engangsgrill, primus og bål. Det er heller ikke lov å gjøre opp ild på svaberg, da disse blir permanent svarte og sprekker opp.

Hva betyr generelt bålforbud?

I perioder med tørke øker faren for skog- og lyngbrann, og et lite bål kan fort utvikle seg til en stor skogbrann. Derfor har vi et generelt bålforbud fra 15. april til 15. september i Norge. I denne perioden er det forbudt å tenne opp bål og grill, også engangsgrill, i eller i nærheten av skog.

Kan jeg grille?

I perioden med generelt bålforbud kan du likevel grille på stranden, hvis det er god avstand fra skog og vegetasjon. Det er også lov til å grille på tilrettelagte grill- og bålplasser, og du kan grille i din egen hage.

Aktsomhetsplikten gjelder hele året

Alle som gjør opp ild må vise aktsomhet og opptre på en slik måte at brann ikke oppstår. Dette gjelder alle, hele året og over alt. Den generelle aktsomhetsplikten sier at alle som gjør opp ild må vise aktsomhet og opptre på en slik måte at brann ikke oppstår. Er du usikker på om du bør tenne opp, la heller være. Brudd på den generelle aktsomhetsplikten kan straffes med bøter eller fengsel.

Lokal forskrift for Nesodden kommune

I tillegg til det generelle forbudet har Nesodden kommune en egen Forskrift om åpen brenning og brenning av avfall i småovner som regulerer bruken av åpen brenning (all brenning som skjer utendørs) og brenning av avfall i småovner gjennom hele året.

Formålet med forskriften er å forhindre lokal forurensning og helseproblemer i kommunen som følge av slik brenning. All brenning er i utgangspunktet forbudt, men kommunen kan gi dispensasjon etter søknad i særskilte tilfeller.

Unntak fra forbudet:

• Åpen brenning på grillinnretninger, utepeiser og kaffebål.
  • Brenning av avfallsvirke i vedovn, med unntak av impregnert og/eller malt trevirke.
  • Brenning av avispapir og liknende i vedovn i bolig eller fritidsbolig.
  • Sankthansbål kan brennes etter tillatelse fra brannvesenet. Det gis ikke tillatelse til brenning av annet enn rene materialer. På Follo brannvesen sin nettside kan man sende inn søknad for brenning av sankthansbål.

Gi brannvesenet beskjed

Før du tenner opp, setter brannvesenet stor pris på om du ringer 110-sentralen på telefon 64 91 31 00, slik at de unngår å rykke ut unødvendig.

Fra 15. april til 15. september må du søke om å gjøre opp ild i skogen, eller i nærheten av skog og annen utmark. Søk om å gjøre opp ild (follobrannvesen.no)

Flere råd og tips

For mer informasjon, se Follo brannvesen sitt nettsted

På nettsiden sikkerhverdag.no kan du lese mer om hvor og når du kan grille og brenne bål, samt hvilke forholdsregler du bør ta.

Follo Brannvesen
Epost: post@follobrannvesen.no