Elevundersøkelsen 2023

Elevundersøkelsen er en årlig nettbasert undersøkelse om elevenes skole- og læringsmiljø. Undersøkelsen kartlegger sentrale sider ved læringsmiljøet på skoler. I Nesodden kommune gjennomføres undersøkelsen fra og med 5. trinn til og med 10. trinn.

Frivillig og anonym undersøkelse

Svarene fra undersøkelsen brukes av den enkelte skole og kommunen til å følge opp skolemiljøet og elevenes trivsel. Det er frivillig for elevene å svare på Elevundersøkelsen og det er også mulig å hoppe over spørsmål. Undersøkelsen er anonym.

Trivsel og motivasjon

Flertallet av elevene melder fra om at de trives på skolen – det er bra da vi vet at trivsel er en forutsetning for læring og inkludering. Dette er tall som har vært stabile de siste årene. De aller fleste melder også fra om at de har noen å være sammen med i friminuttene. Også disse resultatene har vært stabilt høye over tid.

Motivasjon ser vi likevel er dalende gjennom grunnskolen. Fra en topp på 5. trinn til en bunn på 10. trinn. Dette må vi ta på alvor og møte med tiltak hvor elevenes stemme tydelig blir hørt.

Mobbing

Flere skoler har registrert en økning i antall barn som opplever mobbing. Dette er en utvikling vi tar på alvor og oppfølging av tiltak er iverksatt. Økning ser man også i det nasjonale resultatet. Alle barn har rett på et varmt, inkluderende og trygt læringsmiljø. Rektorene skal sammen med sine dyktige lærere og ansatte blant annet løfte skole-hjem-samarbeidet for å lykkes i arbeidet med inkluderende fellesskap.

Oppfølging etter undersøkelsen

I arbeidet fremover skal skolene se etter mønstre og trender og etter sammenhenger mellom ulike svar i undersøkelsen. Det vil også være naturlig å koble dette til resultatene fra Ungdata 2022.

I det langsiktige arbeidet med å utvikle skolene er det viktig å også holde fast på alt det gode arbeidet som gjøres; stort og smått i undervisningsøkter og friminutt.