I mars 2024 ble Sonjas liv snudd på hodet. Uten forvarsel fikk hun et hjerteinfarkt. Det viste seg å være en sjelden og alvorlig tilstand kalt spontan koronararteriedisseksjon
– Jeg ble akutt syk, og det holdt på å gå galt. Jeg lå på sykehus i fire uker. Da jeg endelig skulle hjem, var jeg livredd. Redd for at det skulle skje igjen. Redd for at jeg ikke ville klare å følge med på kroppen min, forteller hun.
Under et sykehusopphold kom tilbudet om å delta i MILA – Mitt liv, mitt ansvar, et program for digital hjemmeoppfølging av pasienter med hjertesvikt og KOLS.
Trygghet i hverdagen
Gjennom programmet får pasientene opplæring og utstyr til å måle blodtrykk, puls, vekt og temperatur hjemme. Dataene registreres i en app og vurderes fortløpende av et fagteam i Ullensaker kommune.
Hjemmefra kan pasientene i MILA registere målinger og svare på spørsmål via en app. Resultater og informasjon følges direkte opp fra sykehuset, og tiltak kan settes inn når det er nødvendig.– Jeg trodde aldri jeg skulle bli så hekta på en helse-app, ler Sonja. – Men nå følger jeg med på egen helse på en måte jeg aldri har gjort før. Og det beste av alt: Jeg er ikke redd lenger.
Pasientene får en digital egenbehandlingsplan utviklet i samarbeid med lege og sykepleier. Dataene kategoriseres i grønn, gul eller rød sone, med tilhørende tiltak.
– Ved grønt fortsetter jeg som før. Ved gult får jeg beskjed om å gjøre noen justeringer. Og ved rødt vet jeg hva jeg skal gjøre – da starter jeg tiltak umiddelbart. Det er så betryggende.
Raskere hjelp – færre innleggelser
Monica Granli Selvén, rehabiliteringskoordinator i kommunen, er en av dem som følger opp pasienter i MILA.
– Vi ser at digital hjemmeoppfølging fører til færre sykehusinnleggelser og mindre bruk av legevakt. Men det viktigste er kanskje at folk som Sonja opplever økt trygghet og mestring i hverdagen, sier hun.
Sonja nikker.
– Før måtte jeg vente på time hos fastlegen til alt..Nå går det mye raskere. Hvis det er noe, får jeg råd med en gang – enten via appen eller på telefon. Det er som å ha en åpen linje til fagfolk som kjenner meg.
Etter kort tid i programmet ble Sonjas medisiner justert, væskebalansen fulgt nøye, og hun unngikk nye innleggelser. I stedet startet hun å trene – først forsiktig, nå fast tre ganger i uka.
– Jeg trener i varmtvannsbasseng, styrke og kondisjon. Trening er nå en naturlig del av livet mitt. Jeg føler meg sterkere og tryggere enn jeg har gjort på lenge.
Teknologi med menneskelig kontakt
– Mange tror at digital oppfølging betyr mindre menneskelig kontakt, sier Sonja. – Men for meg har det vært motsatt. Jeg føler meg sett og hørt. Det er noen som følger med på målingene mine, som ringer og spør hvordan jeg har det.
Digital hjemmeoppfølging har gitt Sonja et nytt livMonica understreker at dette er et viktig poeng.
– Digital oppfølging er et supplement, ikke en erstatning for menneskelig støtte. Det handler om å bruke teknologien smart, så vi kan gi bedre tjenester til flere – og samtidig bruke ressursene der de trengs mest.
Vant digitaliseringsprisen 2025
Prosjektet MILA inngår i Nasjonalt velferdsteknologiprogram, og ledes av Ullensaker kommune i samarbeid med Ahus og ti kommuner i helsefellesskapet. Prosjektet prøver ut digital hjemmeoppfølging som en varig tjenesteform – og erfaringene så langt er svært positive. Nylig vant prosjektet prisen for årets digitaliseringsprosjekt i offentlig sektor.
– Vi må tenke nytt om hvordan vi leverer helsetjenester. Det er ikke bærekraftig å gjøre alt fysisk. Med digital oppfølging kan vi hjelpe flere, tidligere og mer målrettet. Samtidig får pasienten en aktiv rolle i egen helse, sier Monica.
Sonja sier det enkelt:
– Jeg har fått tillit til kroppen min igjen. Jeg vet hva jeg skal se etter. Og jeg vet at noen passer på, i tilfelle jeg blir dårlig igjen. Det gir en enorm trygghet.
Sonja Johannesen og Monica Selven fra kommunen er glade og entusiastiske når de forteller om erfaringene med MILA og digital hjemmeoppfølging.