I perioder har deler av bygget blitt avsperret av sikkerhetshensyn. Det medfører store omveier og behov for kreative løsninger.Rehabiliteringen av Nesoddtunet sykehjem er et omfattende prosjekt som strekker seg over fire faser. Nå er prosjektet midtveis, og leder for Nesoddtunet, Doreen Thompson, beskriver en hverdag som både er krevende og givende.
– Det er spennende, utfordrende og tidkrevende. Men først og fremst er jeg imponert over de ansatte. Til tross for mange praktiske utfordringer har de vist en utrolig stå-på-vilje og løsningsorientering, sier Thompson.
Praktiske utfordringer i arbeidshverdagen
For de ansatte har ombyggingen ført til en helt ny arbeidshverdag.
– Vi har måttet gå veldig lange omveier bare for å komme oss på toalettet, og i perioder har vi fått beskjed om å bruke pasientenes toaletter. Det opplevdes både uhygienisk og frustrerende, forteller helsefagarbeider, Marte Larsen.
– Det har vært perioder der vi måtte bruke tungt verneutstyr for å kunne bevege oss gjennom bygget. Det var slitsomt, men heldigvis er det bedre nå, legger pleiemedarbeider, Kim Badlissi til.
Kjøkkenpersonalet og vaskeriet har også hatt en krevende tid, med stengt hovedkjøkken og midlertidige løsninger.
Ivaretagelse av pasienter og pårørende
For pasientene har det vært viktig å beholde kjente omgivelser.
– Jeg tror det aller viktigste var at de fikk beholde fellesarealet sitt. Det gjorde at de kjente seg hjemme, selv om mye annet var annerledes, sier Larsen.
Likevel har noen pasienter merket begrensningene. – Vi har hatt færre felles aktiviteter fordi det har vært så langt å gå til de andre avdelingene. Noen ble mer innesperret enn før, og det var leit, forteller Badlissi.
Kim Badlissi ser frem til at rehabiliteringen er over men forsøker å gjøre det beste ut av situasjonen mens det pågår.Pårørende har vært en viktig del av prosessen. Avdelingslederne har hatt tett kontakt med dem, og mange har bidratt med å pakke ned og sette opp rommene når pasientene har flyttet.
Mange pasienter har i perioder måttet bytte rom internt på Nesoddtunet mens arbeidene på deres avdeling har pågått. Andre har fått plass i en midlertidig sykehjemsavdeling i deler av lokalene til omsorgsboligene på Fjellstrand.
Thompson understreker at pasientene som ble flyttet til Fjellstrand ble spurt på forhånd og enten pasienten selv eller pårørende samtykket til flyttingen. – Det kan være krevende å flytte til et helt nytt sted, derfor var vi svært opptatt av at ingen skulle oppleve dette som tvang, sier hun. Det var imidlertid helt nødvendig å flytte 12 pasienter til Fjellstrand, så vi er veldig glade for at vi hadde 12 pasienter som var villige til å flytte dit.
Samhold og godt arbeidsmiljø tross forsinkelser
Det tidligere andaktsrommet er nå gjort om til personalrom med kjøkkenkrok og nye møbler. Avløpet er ennå ikke på plass, så kaffemaskin og vann venter på å bli koblet til.Rehabiliteringen er delt inn i fire faser. Fase 2, som nå pågår, er forsinket og blir ikke ferdig til september som planlagt. Nå er håpet at den står ferdig før jul. Hele prosjektet, som opprinnelig skulle være avsluttet ved årsskiftet, vil trekke ut i 2026.
– Mange hadde nok regnet med forsinkelser, men det er krevende når det blir bekreftet. Vårt fokus er å være åpne og gi god informasjon, slik at det oppleves forutsigbart for både ansatte og pasienter, sier Thompson.
Selv om hverdagen har vært preget av omveier, stengte korridorer og midlertidige løsninger, trekker Larsen og Badsilli fram det gode arbeidsmiljøet som avgjørende:
– Vi har et veldig godt kollegafellesskap her. Det gjør at vi støtter hverandre og holder humøret oppe, selv når ting blir tungvint, sier de.
Lyset i enden av tunellen
Til tross for forsinkelsene er motivasjonen høy.
– Lokalene var svært nedslitte, og alle har vært enige om at det måtte gjøres noe. Når vi er ferdige, får vi et sykehjem som er moderne, trivelig og tilrettelagt for både pasienter og ansatte, sier Thompson.
Badsilli og Larsen ser også fram til bedre fasiliteter:
– Vi gleder oss til bedre klimaanlegg, frisk luft og større bad. Det blir rett og slett et mye bedre sted å både jobbe og bo, sier de.
Thompson nikker gjenkjennende: – Grunnholdningen blant ansatte har vært positiv. Alle ser at dette er nødvendig, og det gjør det lettere å stå i prosessen. Jeg kjenner egentlig mest på en stor takknemlighet for hvordan de ansatte har stått i dette – med humor, samhold og et imponerende pågangsmot.
Doreen Thompson er imponert over de ansatte på Nesoddtunet og deres evne til å være positive og løsningsorienterte under den pågående rehabiliteringsprosessen.