Ansvarlige foretak som sender inn søknader på annen måte fra denne datoen, vil få søknaden sendt i retur der de blir bedt om å bruke digital søknadsportal. De ulike digitale søknadsløsningene for byggesak finner dere på Direktoratet for byggkvalitet sine nettsider: Digitale løsninger for plansaker og byggesøknader - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no)
Supplerende dokumentasjon som skal inn i pågående byggesaker kan fortsatt sendes pr. e-post dersom søknadsløsningen ikke støtter dette.
Hvorfor bruke digitale søknadsløsninger?
Denne endringen er for å øke digitaliseringen og effektivisere byggesaksprosessen. Dette vil gi gode fordeler for både dere som søkere og kommunen. Noen av fordelene dette vil gi er:
- Raskere og kortere behandlingstid
- Veiledning og validering underveis i utfyllelsen av søknaden
- Færre feil og mangler i søknaden som sparer tid og penger
- Enkel og oversiktlig digital nabovarsling
Kommunen kan stille krav til digitale søknader
Kommunene kan stille krav til at søknader skal sendes inn digitalt ved å legge til rette for dette og beskrive hvordan man vil ha søknader inn. Det vil fortsatt være mulig å levere søknader på papir.
Vi gjør oppmerksom på at gebyr for behandling av plan- og byggesaker vil komme i tillegg til eventuelle kostnader ved bruk av de digitale søknadsløsningene.