Bruk av digitale søknadsløsninger 

1. desember 2024 stenges innsending av byggesøknader på e-post for profesjonelle aktører.  Det vil si at ansvarlige foretak, fra og med 1. desember, må sende inn byggesøknader ved bruk av digital søknadsløsning.  

Ansvarlige foretak som sender inn søknader på annen måte fra denne datoen, vil få søknaden sendt i retur der de blir bedt om å bruke digital søknadsportal. De ulike digitale søknadsløsningene for byggesak finner dere på Direktoratet for byggkvalitet sine nettsider: Digitale løsninger for plansaker og byggesøknader - Direktoratet for byggkvalitet (dibk.no)  

Supplerende dokumentasjon som skal inn i pågående byggesaker kan fortsatt sendes pr. e-post dersom søknadsløsningen ikke støtter dette.  

Hvorfor bruke digitale søknadsløsninger?  

Denne endringen er for å øke digitaliseringen og effektivisere byggesaksprosessen. Dette vil gi gode fordeler for både dere som søkere og kommunen. Noen av fordelene dette vil gi er:  

  • Raskere og kortere behandlingstid 
  • Veiledning og validering underveis i utfyllelsen av søknaden  
  • Færre feil og mangler i søknaden som sparer tid og penger   
  • Enkel og oversiktlig digital nabovarsling  

Kommunen kan stille krav til digitale søknader 

Kommunene kan stille krav til at søknader skal sendes inn digitalt ved å legge til rette for dette og beskrive hvordan man vil ha søknader inn. Det vil fortsatt være mulig å levere søknader på papir. 

Vi gjør oppmerksom på at gebyr for behandling av plan- og byggesaker vil komme i tillegg til eventuelle kostnader ved bruk av de digitale søknadsløsningene.