German Evangelisti holdt workshops på Tangenten
Nesodden kommune
Kunstprosjektet startet med en invitasjonskonkurranse der kunstnere ble oppfordret til å komme med forslag til en fargerik og synlig installasjon med natur som tema.
Den erfarne kunstneren German Evangelisti, kjent for sitt arbeid i offentlige uterom, ble tildelt oppdraget. Inspirert av en av Nesoddens mest unike arter, den nær truede storsalamanderen, har han skapt en stor ferrosement-skulptur, "Aleksander Salamander". Aleksander Salamander representerer ikke bare en truet dyreart, men også håp og engasjement for en mer bærekraftig fremtid.
Elevmedvirkning og stedets identitet
Elevenes engasjement har vært viktig for gjennomføringen av prosjektet.
Elevmedvirkningen begynte med at planavdelingen besøkte elevrådet ved Nesoddtangen barneskole i 2023 og fikk med seg mange innspill derfra. Noen ønsket seg flere lekeapparater, hinderløype eller utstyr til fotballbanen, mens andre ville ha mer farger og planter i uterommet, og ønsket seg elementer fra skogen inn i skolegården.
De sistnevnte inspirerte til medvirkningsprosjektet som resulterte i Alexander Salamander. Evangelisti og hans 12 år gamle sønn holdt flere mosaikk-workshops på Tangenten, hvor skoleelever og andre barn fra nærmiljøet fikk utforme og montere sine egne mosaikkbiter på skulpturen. På denne måten knytter kunstverket sammen både estetikk og lokal medvirkning.
Avdelingsarkitekt i kommunens planavdeling, Jesper Vik er fornøyd med prosjektet:
-Det har blitt en veldig fin skulptur, med et oppfriskende uttrykk og en god tilknytning til stedet. Den har også en form som inviterer til lek. Den er ikke så stor at den blir farlig å falle ned fra, og det er mange ulike sittehøyder og former som gjør at mange unger kan klatre rundt på den samtidig.
Elevrådsrepresentantene og ordføreren holdt tale under avdukingssermonien
Nesodden kommune
Avdukingsseremoni med elevråd og ordfører
Tirsdag 24. september var det høytidelig stemning i skolegården med avdukning av kunstverket. Tilstede var kunstneren German Evangelisti og Nesoddens ordfører Cathrine Kjenner Forsland.
Før avdukingen møtte prosjektleder Hilde Sønnervig på uventede problemer.
-Skulpturen er laget for å klatres på og den ble mye tyngre enn vi så for oss, umulig å bære med ren muskelstyrke. Heldigvis kom vaktmester med en kranbil i går.
Det var musikalske innslag fra musikeren Will Roberts og sang fra fjerdeklasse. Både representanter fra elevrådet og ordføreren holdt taler. Marie, Lilly og Liana fra elevrådet takket både kommunen, ordføreren og kunstneren i talen sin.
-Vi ser at Aleksander Salamander er laget med kjærlighet, og vi skal ta godt vare på han.
Mens vi venter
Barn har ulike interesser, og alle barn har rett til å bli hørt. Når de som jobber med å planlegge hvordan sentrumsområdet skal bli i fremtiden spurte elevrådet hva elevene ønsket seg, fikk de mange forskjellige svar. Mens noen barn ville ha lekeapparater, hinderløype eller utstyr til ballspill, ønsket andre seg mer farger og grønne planter i skolegården. Ønskene fra elevrådet om arealer for ballspill og idrett er tatt videre i arbeidet med områdeplanen og illustrasjonsarbeidet for den nye skolegården. Slike mer permanente tiltak er det mer hensiktsmessig å få på plass i forbindelse med utbyggingsprosjektet på Nesoddtangen skole.
Dette "mens vi venter"-prosjektet er en del av pilotprogrammet "Skoleanlegg for bærekraftige byer og samfunn" (SBBS). Når vi rehabiliterer eller bygger ny skole vil vi at det nye skoleområdet skal bli så bra som mulig. Derfor er vi med i SBBS-prosjektet som Norske arkitekters landsforbund og Bufdir står bak. Gjennom prosjektet har vi fått støtte til flere tiltak, som lys i skolegården og ramper som gjør det enklere å bevege seg med barnevogn eller rullestol.
Skoleområdet er en viktig del av Tangen sentrum, og derfor fikk vi også støtte til medvirkningsprosesser. I dette prosjektet omfatter medvirkning at vi snakket med både barna på skolen og mennesker som bor i omådet. Vi inviterte både skoleelever og andre barnefamilier i nærmiljøet til å være med å lage en skulptur som kunne oppfylle ønskene om mer farger og blomster i skolegården. Over 50 barn mellom 4 og 14 år har fått være med å dekorere salamanderen med mosaikk. De minste barna som var med skal også bli elever på skolen om noen år og for dem var det ekstra stort å få være med å pynte salamanderen.
Vi besøkte elevrådet for å lytte til elevene, og nå har vi lært at vi må bli flinkere til å snakke med dem om hva som skjer videre. Vi skjønner at elevene i sjette klasse som ønsket seg andre ting er skuffet. Heldigvis syns også mange at salamanderen er fin og morsom å leke med. Den gir skolegården mer farger, og vi håper at flere vil like den etter hvert. Det er uansett meningen at kunst skal engasjere og det gjør det gjør virkelig denne skulpturen!
Kunstner German Evangelisti og avdelingsarkitekt fra plan, Jesper Vik
Nesodden kommune
Kunstneren, ordføreren og musikeren
Nesodden kommune
Prosjektleder Hilde Sønnervig var takknemlig for oppholdsvær under avdukingen.
Nesodden kommune