Pedagogisk plattform:
På ODA arbeider vi for å få til et miljø preget av empati, toleranse og respekt.
Vi ønsker å stimulere elevene til å:
- Vise omsorg
- Møte utfordringer
- Ta egne valg
- Utvikle kreativitet
- Lære
- Vedlikeholde innlærte ferdigheter
Faglige satsningsområder:
- Få erfaringsbaserte opplevelser
- Få ferdigheter basert på styrt/målrettet opplæring
Grupper
Opplæringen varierer mellom samarbeid i grupper med ulik størrelse, 1-1 individuell opplæring/veiledning.
På ODA har vi 3 opplæringsrom, herav 1 datarom, 2 sanserom, fellesrom med et tilrettelagt kjøkken, trim og musikkrom.
Kvalitetssikring:
I samtaler med elevene og nærpersoner samt andre samarbeidspartnere (bolig, arbeid osv), drøfter vi individuelle opplæringsplaner (IOP), DOP (dags og opplevelsesplaner), behov, trivselstiltak, faglig fremgang, ønsker/behov for spesifikke fag, nyopplæring og vedlikehold av tidligere lærte ferdigheter.
PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) utfører sakkyndige vurderinger, vurderingen danner grunnlag for et fattet enkeltvedtak, eller avslag på enkeltvedtak i henhold til opplæringsloven § 4A-2.
De som får avslag og heller ikke kan nyttiggjøre seg av varig tilrettelagt arbeid (VTA) kan vi tilby et dagtilbud med tilrettelagte aktiviteter.