MRH
Et trygt og godt skolemiljø
Skolen skal i samarbeid med hjemmet bidra til barnets utvikling av et positivt selvbilde og identitet. Utvikling av sosial kompetanse er en viktig del av denne utviklingen. Skolens sentrale rolle som sosial læringsarena understreker betydningen av at det legges til rette for at barn og unge kan prøve ut og lære seg sosiale ferdigheter i ulike aktiviteter sammen med både jevnaldrende og voksne.
Skolen har nulltoleranse i saker som omhandler krenkelser, trakassering, diskriminering og mobbing av elever. Det innebærer at alle skolens ansatte må reagere når det skjer, og slå ned på alle tilløp til slike ord og handlinger.
Skolen har utarbeidet en egen plan som inneholder ulike tiltak å ivareta elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø.
Klasseledelse
Læreren skal lede elevenes læring og utvikling på skolen. En positiv relasjon mellom lærer og elev er hjørnesteinen i god klasseledelse. God klasseledelse er komplisert å mestre. For å kunne handle proaktivt må læreren ha god kompetanse til å analysere og forstå læringsfellesskapet i klasserommet.
Læreren må bry seg om alle elevene og vise interesse for den enkelte. Elevene må oppleve at læreren har god struktur i undervisningen, er støttende og har høye forventninger til hvordan de kan utvikle seg både faglig, sosialt og kreativt. Det er god klasseledelse når elevene opplever læreren/assistenten som en tydelig, forutsigbar og trygg voksenperson. Dette fører til at elevene er motiverte for læring og opplever et positivt arbeidsmiljø.
Skolen har utarbeidet en egen plan for klasseledelse ved Myklerud skole og SFO.
Et positivt hjem-skole samarbeid
Hjemmet og skolen er de mest betydningsfulle utviklingsarenaene barn og unge har. Det de erfarer her, får stor betydning for deres fungering og videre utvikling. Skole og hjem har et felles mål: Barnets trivsel og læring.
I samarbeid med FAU har skolen utarbeidet et informasjonsskriv til foresatte om skole-hjemsamarbeidet ved Myklerud skole. Informasjonsskrivet kan lastes ned her.
Vurdering for læring
På Myklerud skole legges det til rette for god lærings- og vurderingspraksis i klasserommene gjennom at lærerne får rom til å utøve sitt pedagogiske skjønn utfra kunnskap om hva som gir elever best mulig læring. Samtidig peker denne håndboken en felles retning og plattform for arbeidet med vurdering for læring ved skolen.
Skolen har utarbeidet en håndbok for vurdering for læring.