3 uker:
Ett-trinnssøknader som ikke er i strid med planer og lover, og hvor det ikke er kommet inn nabomerknader, og ett-trinnssøknader etter plan- og bygningslovens § 20-4.
Igangsettingssøknader, søknader om midlertidig brukstillatelse og ferdigattest har også 3 ukers behandlingsfrist.
12 uker:
De fleste søknader har en behandlingsfrist på 12 uker. Dette gjelder rammesøknader, ett-trinnssøknader og endringssøknader.
Saksbehandlingstiden regnes fra vi mottar en fullstendig søknad, det vil si med all nødvendig dokumentasjon.
Forlenget saksbehandlingstid
Plan- og bygningsavdelingen har et stort etterslep av gamle byggesøknader, og derfor er saksbehandlingstiden dessverre lenger enn ønskelig.
Vi beklager ulempene dette medfører, og jobber for å få ned saksbehandlingstiden.
Hva gjør vi for å redusere saksbehandlingstiden?
-
Kommunen har ansatt flere byggesaksbehandlere.
-
Tidligere hadde saksbehandlerne ansvaret for å behandle søknader fra hvert sitt geografiske område i kommunen. Dette er nå opphevet, og alle saksbehandlerne behandler nå byggesøknader fra hele Nesodden. Dette bidrar til en mer enhetlig saksbehandling, og en riktigere prioritering av saker.
-
Kommunen jobber med innføringen av en ny programvare for behandling av byggesøknader. Programmet tas i bruk i løpet av første kvartal 2017, og vil på sikt gjøre saksbehandlingen mer effektiv.
Komplette søknader gir mer effektiv saksbehandling
Plan- og bygningsavdelingen mottar mange mangelfulle søknader, og dette krever tid og ressurser å rette opp i. Alle søkere kan hjelpe oss på veien mot en mer effektiv saksbehandling ved å jobbe grundig med søknadsdokumentasjonen før dette sendes til oss. Slik unngår vi merarbeid med sakene, og kan isteden bruke tiden på å gjøre vedtak.
Vi ber deg derfor om å gå igjennom denne lista for å sjekke om du har en komplett byggesøknad før du sender den inn til oss: Sjekkliste for byggesak (PDF, 31 kB).