Behandlingstid
Byggesaksavdelingen og byggesaksveiledningen har for tiden svært store saksmengder. Overgang til nytt sakssystem medfører dessverre ytterligere forsinkelser. Det må derfor påregnes lengre saksbehandlingstid enn normalt.
Byggesaksveiledningen
Ønsker du veiledning i en pågående eller en ny bygge- eller delesak kan du bestille time hos byggesaksveiledningen. Byggesaksveiledningen veileder deg i bygge- og delesaker, og hjelper deg med å forstå hvilke bestemmelser som gjelder for din eiendom. Vi veileder ikke på seksjonering ettersom dette tilfaller avdeling for geodata sitt ansvarsområde, og vi behandler heller ikke planforespørsler ettersom dette tilfaller planavdelingen sitt ansvarsområde. Klikk på «mer informasjon» for å bestille time for veiledning. Grunnet smittesituasjonen gjennomfører vi for tiden veiledningen gjennom telefon-avtaler (vi ringer deg), møter på Teams (vi sender lenke, du trenger ikke å ha Teams selv) eller skriftlig (send henvendelsen til postmottak). Du kan velge mellom telefon-avtale (15 min), en lengre samtale (30 min) og forhåndskonferanse (1 time med referat). Du vil da få hjelp av en byggesaksveileder som kan veilede deg både i pågående byggesaker og i forkant av innsendelse av søknad.
Telefonhenvendelser til byggesaksavdelingen
Du kan ringe telefon: 40 40 44 27, for enkle spørsmål som for eksempel gjelder status i en pågående byggesak eller bygningsstatus. Grunnet presset bemanningssituasjon og stor saksmengde har byggesaksavdelingen dessverre redusert telefontid i en periode fra og med 1. juni 2022. Vi tar imot telefonhenvendelser mandag, onsdag og fredag kl 12.00 – 14.00
Du kan også følge din byggesak ved å søke opp i innsynsløsningen.
Henvendelser i pågående saker
Når man sender inn en byggesøknad til kommunen så skal den i utgangspunktet være fullstendig og det vil derfor ikke vær behov for ekstra opplysninger hvis ikke saksbehandler ber om det. Føres saken av en ansvarlig søker, typisk sett en arkitekt bør all kommunikasjon gå gjennom denne. Ønsker du å vite hvor langt vi er kommet i behandlingen av saken bruk innsynsløsningen. Hvis du allikevel vil kontakte saksbehandler anbefaler vi at du henvender deg til din saksbehandler per e-post. Husk alltid å markere e-posten din med saksnummer og gård- og bruksnummer. E-posten sendes til post@nesodden.kommune.no, med kopi til din saksbehandler. På denne måten vil du få svar selv om din saksbehandler er syk, har permisjon, har ferie eller har sluttet.
Øvrige henvendelser
Andre henvendelser enn de som er nevnt ovenfor kan sendes til post@nesodden.kommune.no.
Har du prøvd å finne svar på egenhånd?
Se relevant informasjon nedenfor som kan besvare dine spørsmål som gjelder byggesak.
Skal du sende inn en søknad?
Vi anbefaler generelt å søke bistand hos profesjonelle søkere. Vi bruker mye av vår saksbehandlingskapasitet på ufullstendige/mangelfulle søknader.
Mer informasjon