Klagebehandling på tjeneste
Du kan klage på vedtaket innen 4 uker etter at du har mottatt svaret på din søknad om pleie-, helse- eller omsorgstjeneste i henhold til lov om Pasient- og brukerrettigheter . Klagen sendes Tildelingsteamet. Dersom Tildelingsteamet opprettholder sitt vedtak, sendes klagen til Klagenemda i Nesodden kommune.
Klagen går til Fylkesmannen i Oslo og Viken for endelig avgjørelse, hvis den lokale Klagenemd gir medhold til vedtaket.
Hvordan klager behandles er beskrevet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester og i Forvaltningsloven kap.VI §28-§36.
Klage sendes:
Nesodden kommune v/Tildelingsteamet
Postadresse: Pb 123, 1451 Nesoddtangen
Lovgrunnlag
Klageinstans - egenbetaling for opphold i sykehjem
Vedtak om egenbetaling (vederlag) kan påklages. Første klageinstans er sykehjemmet via rådgiver til virksomhetsleder sykehjem. Dersom klagen ikke blir tatt til følge her, vil klagen kunne påklages til Fylkesmannen i Oslo og Viken, jfr. Forvaltningsloven §§ 28-34 og Vederlagsforskriften §8.
I tillegg til beboer selv, kan klage også fremsettes av nærmeste pårørende og/eller verge. Alle klager sendes først Nesoddtunet sykehjem via rådgiver, som sammen med virksomhetsleder, vil sikre at en påklaget klage videresende av sykehjemmet til Fylkesmannen i Oslo og Viken for endelig avgjørelse.
Klage sendes:
Nesoddtunet helse- og omsorgssenter, v/ Rådgiver - Attn.: Virksomhetsleder sykehjem
Adr.: Håkonskastet 25, 1453 Bjørnemyr
Lovgrunnlag
Vederlagsberegningen ved langtidsopphold
Egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester i institusjon mv.