Læringsstrategier - Nesoddtangen skole

Slik jobber vi med læringsstrategier på Nesoddtangen skole

Progresjonsplan

Trinn

Organisere kunnskap

Tekststrukturelle virkemidler

Ulike lesestrategier

1

Fri assosiasjon
Tanke-/tegnekart
Læresamtalen

Overskrift
Bilder

Bevisstgjøre eleven på:

Hva som er hensikten med lesingen

Leser han for å:

  • Lære
  • Gjøre
  • Oppleve

At ulike typer tekster kan og må leses på ulike måter.

Lærebokas oppbygging:

  • Forord
  • Innholds-fortegnelse
  • Register
  • Ordlister

2

Strukturert tankekart
Nøkkelord

Overskrift
Bilder

3

Kolonnenotat
VØL
Tekststykker i matematikk


Avsnittsoverskrifter

4

 Styrkenotat/ryddenotat
Spoletekst
Venn-diagram

Fotnoter
Billedtekst

5

BISON
FOSS 

Margtekst

6

Før du leser:
VØSLE
BISON
Mens du leser:
Styrkenotat
Kolonnenotat
Tankekart
Nøkkelord

Ingress

7

Repetere strategiene

Oppsummering 

 

Sist endret 22.01.2016 14:01