Ny hjemmekontor løsning i Nesodden kommune
Denne brukerveiledningen gjelder for ansatte som har behov for tilgang til kommunens IT-plattform fra privat utstyr. For å få tilgang til kommunens IT-systemer fra privat utstyr må denne oppskriften følges.
Trykk på bildene i artikkelen for å få forstørre
Steg 1 - Logg inn på hjemmekontorløsningen
Logg inn ved å trykke på denne lenken:
Steg 2 - Logg inn med din Microsoft Office365 konto
Logg inn med full epost adresse (fornavn.etternavn@nesodden.kommune)
og ditt passord
Skriv inn bekreftelseskoden som du får via SMS
Hvis du ikke mottar en SMS med bekreftelseskode, skyldes
dette at du ikke har registrert et mobilnummer til å motta SMS
som benyttes til to-faktor autentisering.
Venligst last ned følgende dokument og følg beskrivelsen:
Veiledning to-faktor for IT-systemer (PDF, 494 kB)
Steg 3 - Installer Citrix Receiver
Trykk på Detect Receiver for å laste ned og installere Citrix Receiverapplikasjonen på din PC/Mac.
Husk å kryss av for "I agree with the Citrix License Agreement"
Programmet skal nå laste seg ned «se nederst til venstre på nettleseren».
Trykk på Åpne når nedlastningen er fullført.
Trykk på Start, deretter kryss av "Accept the license agreement" og trykk på Install
vent til installasjonen er ferdig og trykk til slutt på Finish
Følg disse fire stegene for å fullføre installasjonen:
Nå kan du trykke på Continue som står igjen på nettleseren og deretter tykke på
Open når det kommer opp et varsel som spør om åpne Citrix Receiver appen.
Steg 3 - Start Skrivebord
Til slutt får du opp dette bilde, trykk på Skrivebord ikonet for å logge inn på Citrix
Steg 4 - Start Sikker-sone for hjemmekontor
På skrivebordet finner du en snarvei til Sikker-sone hjemmekontor.
Trykk på denne snarveien
Steg 5 - Logg inn på Sikker-sone
Logg inn med ditt brukernavn (ressursnummer ) og passord:
Opplæringsvideo
Her finner du finne en opplæringsvideo som beskriver overnevnte steg
Du må logge inn med ditt brukernavn <fornavn.etternavn@nesodden.kommune.no> og passord
for å kunne se videoen.